haraj logo
جستجو

کوفته عدس

کوفته عدس یه غذای بسیار سالم و ساده ست که در مدت زمان کمی طبخ میشه. این کوفته خیلی شبیه کوفته قلقلی های خودمونه ولی ماده اصلی تشکیل دهنده اون عدسه. تازه خبر خوب واسه گیاه خواران و افراد  مبتلا به دیابت اینکه کوفته عدس کاملاً گیاهیه و اگه فقط یه بار اون درست کنین و نوش جان کنین من مطمئنم یه جای خوب در رژیم غذایی تون بهش اختصاص میدین. این کوفته های بامزه رو می تونین با ماکارونی، برنج یا فقط یه همراه سبزیجات بخار پز شده میل کنین. بافت کوفته عدس بسیار لطیفه و با یه بار امتحان کردنش عاشقش میشین. پس شروع کنیم به درست کردن کوفته عدس خوش طعم و لذیذ.

مواد لازم :
برای کوفته:روغن زیتون 3 قاشق غذاخوریپیاز قرمز خرد شده 1 عدد متوسطسیر خرد شده 1 و 1/2 قاشق عذاخوریجعفری تازه 1/4 پیمانهرب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوریپنیر پارمزان 5 یا 6 قاشق غذاخورینمک دریایی و فلفل سیاه 1/4 قاشق چای خوریپودر سوخاری 1 قاشق غذاخوریچاشنی غذاهای ایتالیایی 1 و 1/2 قاشق غذاخوریعدس 1 و 1/2 پیمانهبذر کتان 1 قاشق غذاخوریآب 2 و 1/2 قاشق غذاخوریبرای سرو:ماکارونیسس مارینارا

مدت زمان آماده سازی : ۵ دقیقه

مدت زمان پخت : ۲۵ دقیقه

زمان کل : ۳۰ دقیقه

برای : ۱۲ نفر

ارزش غذایی: 158 Calories

عکس کوفته عدس شاخص

 

طرز تهیه کوفته عدس

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

ابتدا یک ماهیتابه بزرگ را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا گرم شود. در همین زمان، فر را با دمای 190 درجه سانتی گراد یا 375 درجه فارنهایت روشن کنید و اجازه دهید به خوبی گرم شود. سپس کف یک قالب مستطیل شکل فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.

پس از اینکه ماهیتابه داغ شد، مقدار یک قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل آن بریزید، سپس پیاز قرمز و سیر خرد شده را داخل تابه بریزید و برای مدت 2 الی 3 دقیقه، یا تا زمانی که به رنگ طلایی مایل به قهوه ای تغییر رنگ دهند سرخ کنید. البته مراقب باشید که سیر و پیاز نسوزد. ماهیتابه را از روی شعله گاز بردارید و گاز را خاموش کنید.

داخل یک غذاساز، بذر کتان و آب را بریزید و به مدت 2 الی 3 دقیقه اجازه دهید با هم مخلوط شوند.

یک قابلمه متوسط بردارید. عدس ها را به همراه مقدار کافی آب داخل قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا زمانی که عدس به خوبی پخته شود، می توانید با برداشتن یک دانه از عدس ها و له کردن آن بین انگشتان دست خود متوجه شوید که عدس پخته است یا هنوز سفت است. اگر از قبل عدس پخته شده در یخچال دارید از همان استفاده کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن کوفته عدس

برای درست کردن کوفته عدس، عدس های پخته و خنک شده، یک قاشق چای خوری روغن زیتون، سیر و پیاز سرخ شده، چاشنی غذاهای ایتالیایی، جعفری تازه، رب گوجه  خانگی، پنیر پارمزان و نمک دریایی و فلفل را به بذر کتانی که در غذاساز ریخته بودید اضافه کنید. مواد را تا زمانی که خوب با هم مخلوط شوند با غذا ساز مخلوط کنید ولی دقت کنید که شبیه به پوره نشود.

 

تصویر کوفته عدس مرحله دوم

 

کمی از مخلوط را بچشید، در صورت نیاز چاشنی غذاهای ایتالیای بیشتر، برای خوش طعم تر شدن نمک و فلفل بیشتر، پنیر پارمزان برای چسبندگی بیشتر و یا روغن زیتون بیشتر برای ترد شدن به مخلوط اضافه کنید. مخلوط باید یک حالت خمیری داشته باشد. اگر مخلوط هنوز خیلی مرطوب است، پودر سوخاری خانگی معطر به آن اضافه کنید.

پیراشکی گوشت بخارپز

یک قاشق غذاخوری یا یک اسکوپ ساز کوچک بردارید. با قاشق یا اسکوپ مقداری از مخلوط را بردارید و با دقت به شکل گرد آن را فرم دهید. مخلوط کوفته عدس انعطاف پذیر است، اما ترد و شکننده نیز است، بنابراین بهترین راه برای فرم دادن به آن ها این است که مقداری از مواد را که با قاشق یا اسکوپ برداشتید کف دست خود بگذارید. سپس با انگشتان دست دیگر خود به آرامی به آن فرم دهید تا به شکل یک توپ کوچک دربیاید. اگر کوفته عدس ترک خورد، انگشتان دست خود را با مقدار کمی آب مرطوب کنیدتا راحت تر بتوانید به کوفته شکل دهید. تا زمانی که تمام کوفته ها درست شوند این مرحله را تکرار کنید. باید 12 یا 13 عدد کوفته درست کنید.

پس از درست کردن کوفته های عدس، آن ها را در پنیر پارمزان بغلتانید تا به خوبی به پنیر آغشته شوند. سپس در سینی فر بچینید.

 

تصویر کوفته عدس مرحله چهارم

 

 

مرحله سوم: پخت کوفته 

ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز دوباره گرم کنید. وقتی که خوب داغ شد، مقدار یک قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل آن بریزید. نیمی از کوفته های عدس را داخل تابه بریزید. برای مدت 4 الی 5 دقیقه یا تا زمانی که به رنگ طلایی مایل به قهوه ای درآیند کوفته ها را سرخ کنید. تابه را تکان دهید یا به کمک یک قاشق چوبی کوفته ها را جا به جا کنید تا تمام قسمت های آن به خوبی سرخ شوند.

پس از اینکه نیمی از کوفته های عدس را سرخ کردید، این مرحله را مجدداً تکرار کنید تا بقیه کوفته ها را نیز سرخ کنید پس مقدار یک قاشق غذاخوری روغن را داخل ماهیتابه بریزید و بقیه کوفته های عدس را داخل آن سرخ کنید. سپس آن ها را داخل سینی فر بچینید و برای مدت 10 الی 15 دقیقه در فر از قبل گرم شده بگذارید.

 

تصویر کوفته عدس مرحله سوم

 

 

مرحله چهارم: سرو کوفته عدس

برای سرو کردن کوفته عدس هم می توانید آن را همراه با برنج یا ماکارونی میل کنید و یا فقط با نان سرو کنید. اگر تصمیم گرفتید با برنج یا ماکارونی سرو کنید در این مرحله پاستا یا برنج را آماده کنید و پس از پخت در ظرف پذیرایی بکشید و به همراه کوفته های عدس و مقداری سس مارینارا آن را میل کنید.

 

نوش جان

 

عکس کوفته عدس نهایی

 

 

نکات کلیدی تهیه کوفته عدس

اندازه سیر و ادویه که در این دستور آمده است تقریبی هستند. در صورت تمایل و بنابر ذائقه خود، می توانید مقدار این مواد را کم یا زیاد کنید.

منبع اصلی سایت minimalistbaker

 

آخرین آموزش ها
برترین ها